• February 28, 2024

HIIT-WORKOUTS COMBINEREN MET KRACHTTRAINING EN RUNNEN VOOR EEN COMPLEET FITNESSPLAN

HIIT is een wereldwijd fenomeen geworden. Het werd vermeld als de nummer één fitnesstrend tussen 2014 en 2018 en blijft in de top 10 in 2022. Maar de toegenomen populariteit, met name extreme variaties van HIIT, heeft geleid tot bezorgdheid over het toegenomen aantal blessures.

Hoewel HIIT-workouts een tijdbesparende manier zijn om de cardiorespiratoire conditie te verbeteren, zijn andere soorten workouts effectiever dan HIIT als u zich wilt concentreren op het verbeteren van de botdichtheid en flexibiliteit.

Levenslange gezondheid en fitheid zijn gebaseerd op meer dan intervallen van hoge intensiteit. In dit artikel leggen we uit wat de voordelen zijn van HIIT, krachttraining en hardlopen en hoe je deze kunt combineren voor een maximaal effect.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN HIIT?
Hart- en longgezondheid – HIIT is een bewezen en effectieve manier om de cardiorespiratoire fitheid te verbeteren.
Lichaamssamenstelling – Het overmatige zuurstofverbruik na de training (EPOC) dat volgt op een HIIT-training resulteert in meer verbrande calorieën – het zogenaamde afterburn-effect. HIIT verbetert ook de insulinegevoeligheid en lichaamssamenstelling, waardoor de spieren behouden blijven en vet wordt verminderd.
Prestaties – HIIT verhoogt de maximale aerobe capaciteit (V̇O₂ max) en lactaatdrempel (het punt waarop de melkzuurproductie de verwijdering overschrijdt). Zowel de V̇O₂ max als de lactaatdrempel zijn belangrijke determinanten van atletische prestaties.
Tijd – HIIT verbetert de conditie in minder tijd dan conventionele steady-state workouts. Een enkel interval van 4 minuten dat drie keer per week gedurende tien weken werd voltooid, bleek de V̇O₂max met 10% te verhogen. Zelfs trainingen van 1 minuut kunnen net zo effectief zijn als 45 minuten matige intensiteitsoefening.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *